Jak prawidłowo odżywiać się w czasie ciąży?

Jak prawidłowo odżywiać się w czasie ciąży?

Prawidłowe żywienie w trakcie trwania całej ciąży jest jednym z najważniejszych czynników, które mają wpływ na zdrowie dziecka. Trzeba mieć świadomość, że dostarczane składniki pokarmowe mają bezpośredni wpływ na tempo wzrostu dziecka, dojrzewanie jego narządów i proces metabolizmu. Dobre odżywianie jest również kluczowe dla matki dziecka, ponieważ jej organizm w tym czasie zmaga się z ważnymi potrzebami.

Konsultacje z dietetykiem

Bardzo dobrym krokiem, który można zrobić na samym początku ciąży, jest udanie się na konsultację do dietetyka. Zweryfikuje on obecny sposób odżywiania matki oraz wskaże co powinno ulec zmianie. Następnie ułoży on indywidualny program żywienia, który pokryje wszystkie potrzeby organizmu kobiety w tym wymagającym okresie. Ponadto systematycznie będzie on kontrolował dbanie o realizację wytycznych planu żywieniowego. Jeśli szukasz poradni dietetycznej w Rzeszowie to zapraszamy do naszej sieci gabinetów Dobry Dietetyk - więcej szczegółów najdziesz pod adresem noculak.dobrydietetyk.pl.

Ile kalorii powinno się spożywać?

Niezależnie od tego czy kobieta wybierze się do dietetyka czy nie, jest jest kilka zasad, o których powinna bezwzględnie pamiętać w trakcie ciąży. Jedną z nich jest ilość kalorii, które powinna dostarczyć organizmowi. Szacuje się, że w I trymestrze ciąży powinno się spożywać maksymalnie 150 kcal więcej niż w okresie poprzedzającym ciążę. W II i III trymestrze nadwyżka nie powinna być większa niż 350 kcal.

Dieta w okresie ciąży tak naprawdę nie wymaga żadnych rewolucji kalorycznych, ale przede wszystkim musi się charakteryzować bardzo dużą wartością odżywczą. Ustalając aktualne zapotrzebowanie energetyczne należy brać pod uwagę obecną masę ciała, dotychczasowy sposób odżywiania, akceptację określonej objętości pożywienia oraz samopoczucie. Główną zasadą jest jednak urozmaicenie jadłospisów oraz uwzględnianie produktów wysoko odżywczych i nisko przetworzonych.

Urozmaicenie diety w ciąży

Zapotrzebowanie na niektóre składniki odżywcze w ciąży jest dużo wyższe niż przed nią. Trzeba pamiętać o tym, że nie ma takiego produktu spożywczego, który zawierałby wszystkie niezbędne składniki pokarmowe w wystarczających ilościach. Dlatego też mało urozmaicona dieta może powodować niedobory różnych składników odżywczych. Z tego powodu trzeba pamiętać, aby w czasie ciąży codziennie spożywać produkty zbożowe, mleczne, wysokobiałkowe (ryby, drób, chude mięso) oraz warzywa i owoce.

Trzeba pamiętać również o regularności - bardzo ważne jest, by kobieta w ciąży spożywała co najmniej 5 posiłków dziennie i unikała długich przerw pomiędzy nimi. Jest to istotne z tego względu, że tylko wtedy jest ona w stanie utrzymać stężenie glukozy we krwi podczas całej doby na podobnym poziomie.

Ile należy pić wody w ciąży?

Co najmniej 10 szklanek dziennie. Aby urozmaicić smak wody można dodać do niej plasterek cytryny, łyżeczkę miodu lub świeże liście mięty. Picie odpowiedniej ilości wody w czasie ciąży sprzyja prawidłowemu rozwojowi ciąży, dlatego należy o tym bezwzględnie pamiętać. Woda jest niezbędna do prawidłowego rozwoju tkanek płodu, a zwłaszcza komórek ośrodkowego układu nerwowego.

Dobra woda mineralna zawiera cenne składniki, takie jak: magnez (uczestniczy w budowie kory mózgowej w okresie rozwoju płodu), wapń (podstawowy budulec kości) oraz jod (bierze udział w produkcji hormonów tarczycy). Woda usuwa toksyny z organizmu, czym przyczynia się do redukcji uciążliwych dolegliwości towarzyszących ciąży, jak na przykład poranne nudności i wymioty, zaparcia, suchość skóry czy infekcje dolnego odcinka dróg moczowych.

Opinie (1)
Oliwia
Prawidłowe odżywianie się w czasie ciąży jest bardzo ważne dla nas ale i także dla naszego nienarodzonego maluszka. Dzięki poradni Dobry Dietetyk pod opieką Pani Noculak dowiemy się jak odpowiednio o siebie zadbać, oraz rozpiszę nam idealnie dopasowaną dietę. Pani dietetyk świadczy bardzo dobrymi radami, poinformowała mnie, aby w czasie ciąży codziennie spożywać produkty zbożowe, mleczne, wysokobiałkowe oraz warzywa i owoce. Ważna jest również regularność. Pani dietetyk potrafi zaopiekować się danym pacjentem w stu procentach. Serdecznie polecam
Dodaj swoją opinię
Twoja całościowa ocena:

Zobacz również

Ocena: 5/5 (2 opinie)
Ocena: 5/5 (2 opinie)
Ocena: 5/5 (4 opinie)
Ocena: 5/5 (2 opinie)
Ocena: 5/5 (7 opinii)

Odchudzenie jest procesem długotrwałym, przez co...
Na temat kofeinowego napoju jakim jest popularna o...
Podczas laktacji każda mama powinna zadbać o odp...
Prawidłowe żywienie w trakcie trwania całej ci...
Na rynku znajduje się bardzo dużo preparatów na...
Laser CO2 stosuje się w celu odmłodzenia skóry ...